Kommunikation, Struktur och Tydlighet

Kommentera
                                   
                                                    Kommunikation, Tydlighet och Struktur.

Dessa tre ord är ett måste för att jag ska fungera. Något som sägs ofta att det finns, men glöms allt för ofta bort. Jag har ett enormt behov av att kommunicera med människor. Att ge och få ta emot erfarenheter, historier och ibland bara ordbajsa om ingenting vettigt. När det däremot gäller saker som ska göras där det krävs en prestation av mig eller någon annan måste det finnas kommunikation, tydlighet och struktur.

När jag började på gymnasiet blev allting väldigt rörigt. Ena läraren sa en sak, rektorerna en annan, mentorerna en tredje och i mitten stod man med en dumstrrut på hvudet. Det fanns ingen kommunikation någonstans.

Alla gick om varandra. Ingenting stämde. Frustrationen växte, och till slut exploderade jag. Jag blev så förbannad att jag höll på att gå sönder. Jag blev inte bara förbannad för att ingenting stämde, utan jag var så enormt frustrerad. Jag förstod ingenting, men det fungerade under första året eftersom att allting var nytt. Men i tvåan fungerar det inte. Under andra året var jag bara irriterad på att ingenting fungerade vilket gjorde att det mesta var kaosartat och allting gick ut över mina närmsta. I trean bestämde jag mig för att ändra inritktning. Jag lärde mig, genom Kristian Gidlund, som inspiretat mig mycket, hur viktigt det faktiskt är att prata med varandra.. Att lösa de problem som finns genom att kommunicera.
Det finns inga andra sätt att lösa ett problem på ett hållbart sätt. Sagt och gjort, under trean har jag blivit sjukt bra på att kommunicera med lärarna, ställt dem mot väggen. Frågat vad det verkligen menar, tryckt på med att de måste vara tydliga och det har gett resultat. Jag är mindre frustrerad, lärarna har blivit tydligare och det mesta går faktiskt att resonera om.