It’s a wrap.

Kommentera
En fantastisk resa är till ända och en ny tar vid.
I Februari 2017 blev jag tillfrågad om att eventuellt göra en dokumentär om min resa från transplantationsutredning till livet efter. Där och då svarade jag med ett snabbt: självklart. 

Och det har varit självklart hela tiden. Även i de jobbigaste stunderna. 

Det blev ett ok från SVT med en timmes dokumentär om donation transplantation och min resa. Om MIG?! En märklig och fantastisk känsla. Men detta gör jag inte själv, familj och vänner har också varit med. 

Jag fick med min familj på tåget, med en viss skepsis i början, men med en producent som Lisa Wahlbom och fotograf Hampus Linder fanns det inga tvivel längre. Ska man släppa in någon så nära inpå i den svåraste stunden i ens liv så är det dessa personer. Så respektfulla genom hela processen. De är inte bara producent och fotograf, de är vänner. Med ett allvar och en sjuk humor har vi orkat hänga till och från i två år. (och mycket mat..)

 

Under dessa två åren har stackars Hampus bland annat blivit utsläpad i skogen och uppkastad på en 2,5 meter hög sten, tvingats in i ett stall, filmat slutscen från en öppen bagagelucka och umgåtts med mig hög som ett hus på Thiva.  Det kan vara svårt att få mig att släppa på fasaden, men du lyckades vid flera tillfällen, TACK. 

Lisa, Tack för att du ville göra detta, och just med mig. Detta är en unik upplevelse och ditt engagemang för frågan har gjort att jag alltid kännt mig trygg under processen. Dina idéer har ibland varit galna, men blivit otroligt bra.  

 Det är ett känsligt ämne att göra en dokumentär om. Ärligt, det kunde gått åt andra hållet också. Det är inte säkert man får några organ, eller att man överlever efter. Men nu står vi här. Nio månader senare. Dokumentärens slutscen är filmad i torsdags, jag har sett den i stora drag, och utan att vara partisk, den kommer bli fantastisk. Nu är denna inspelningsresa slut och en annan del av processen tar vid. PR, visning och fortsatt arbete med organdonation. 

Resultatet kommer på SVT i September, jag återkommer med datum. Till dess, håll till godo med några bilder från inspelningarna. 

Bilderna är tagna av mig, Lisa eller Hampus.