En jul som är helt annorlunda, men ändå samma.

En kommentar

Det har varit tyst ett tag, min tystnad har än en gång berott på en allt för överaktiv hjärna, och en kreativ svacka, men nu är jag tillbaka. En årskrönika, som kommer bli djupare och svårare än tidigare men innehålla mer liv än någonsin. Men nu tar vi oss först igenom julen tillsammans. 


Men i år är allting samma, men ändå annorlunda.  

För min familj kommer julen vara en av de bästa på några år. Jag lever, jag är här och orkar massor. Men för en annan familj är det förmodligen den värsta i deras liv. En väldigt annorlunda jul. Jag fick mina lungor för snart  fyra månader sedan. Men oavsett om jag fått dem igår, eller januari så är detta första julen för donatorns familj utan sin älskade.


Jag vet inte något om vem eller varifrån mina fina lungor kommer från och det spelar ingen roll, för det förändrar ändå ingenting.

Det förändrar inte min tacksamhet, och det förändrar inte donatorns situation.


Men oavsett hur tacksam jag än är, hur bra jag än försöker ta vara på denna chansen så kan jag inte låta bli att känna en viss skuld. En skuld gentemot den familj som denna julen firar utan sin älskade. I år när jag själv ränner runt i julstressen så kan jag ibland stanna upp. Ställa mig ur vägen och se folk passera i orimliga hastigheter för att leta efter den perfekta julklappen. Och jag inser att jag gör detsamma. Mitt liv är precis som förut, men ändå helt annorlunda. 

Villfarelser hade en bild med texten " Ibland måste man göra radikala förändringar och fortsätta precis som förut" och just nu känns det som om jag glömmer ibland att jag är transplanterad och fortsätter i min vardag. Om än ny, så min vardag. 


 Jag tänker ofta på vem du var som donerade dina fina lungor till mig. Ganska exakt ett år innan jag fick mina lungor så skrev jag ett inlägg och brev till dig, min okända donator. 

Dessvärre var innehållet i brevet obehagligt aktuellt ett år senare. Oavsett vem du var oavsett vem din familj är så hoppas jag att de klarar denna tiden på året drägligt. Med vetskapen att du faktiskt är en hjälte som räddat liv. 

Stanna upp i julstressen och tänk hur fint livet är. Och som en liten julklapp till dig själv, ta ställning. God jul🎄


TB till 2010 när Boy kom in i mitt liv. Fantastiska häst.








 
1 Sari :

skriven

Lika underbart och ledsamt men ändå bara så himla äkta och fint. Du är en människa med STORT hjärta